The underlying assumptions of Germain Grisez’s critique of the perverted faculty argument

Este artículo presenta los presupuestos subyacentes a la crítica de Grisez al argumento de la facultad pervertida. Muestra, en primer lugar, qué formulaciones tenía Grisez en mente cuando criticó el argumento (las del p. Henry Davis) y cuáles son sus críticas. Después investiga y determina cuáles son esos presupuestos: un cierto logicismo ético; una concepción pragmatista de la elección y del bien; una metafísica errada del ser, del bien y de los principios teóricos y prácticos. Se subraya la influencia de John Dewey. Se defienden la formulación clásica del principio e incluso la del p. Davis.

The Alexandrian and the Cappadocian Fathers

Santo Tomás considera que los escritos de los Padres están directamente relacionados con las Escrituras ya que fueron escritos bajo la influencia rectora del mismo Espíritu Santo. Existe, pues, una continuidad de pensamiento entre los Padres como representantes de la autoridad de los Apóstoles y la Biblia. Por este motivo, sería bueno reconocer cuán profundamente santo Tomás se inspira en el pensamiento de los Padres. En esta contribución presentaremos los temas principales dentro de los escritos de los Padres Alejandrinos y Capadocios que han influido en el propio pensamiento de santo Tomás.

On Kant’s po(i)etic concept of dream

Los sueños siempre han sido desconcertantes, porque son un tema oscuro e irracional; esta es la razón por la que fueron descuidados durante tanto tiempo por los académicos. Kant es uno de los primeros en investigar los rasgos y potencialidades ocultas del sueño, en su trabajo antropológico-estético. El objetivo de este artículo es, por tanto, mostrar cómo, según Kant, los sueños son una conexión, así como una escisión entre la conciencia humana y la inconsciencia, y esto a través del factor híbrido de la capacidad de la imaginación del yo (Einbildungsfähigkeit); demostrar la explicación de Kant de la formación inversa de las representaciones oníricas en la propia inconsciencia y de su fuerza e influencia inherentes y únicas en el alma humana, y por lo tanto, explicitar la visión singular del filósofo de los sueños como “poesía involuntaria”, opuesta y/o conectada..

Thomas Aquinas’ Theory of Knowledge through Connaturality in a Dispute on the Anthropological Principles of Liberalism by John Rawls

Los principios antropológicos del liberalismo presuponen que el individuo tiene un carácter posesivo. Esto es, que la persona posee solamente unas características y atributos específicos que la definen exteriormente pero no constituyen su naturaleza. La esencia de lo que la persona es permanece completamente independiente de las elecciones específicas.
Tomás de Aquino distingue entre el conocimiento racional y el conocimiento afectivo. Al explicar la estructura del juicio por connaturalidad, Tomás muestra la relación entre la naturaleza constitutiva y las características humanas. La connaturalidad se logra gradualmente como el resultado de la repetición de actos simples. Esto significa que las elecciones de la persona constituyen hasta cierto punto la naturaleza humana.

Alasdair MacIntyre’s Concept of Natural Law

Este artículo argumenta que el enfoque de Alasdair MacIntyre sobre la teoría del derecho natural no es relativista. También se centra en la explicación de MacIntyre sobre el desacuerdo moral desde la perspectiva del derecho natural, lo que hace que su teoría sea defendible conforme a los estándares modernos. Finalmente, contrasta la concepción tradicional sobre derecho natural con nuevas teorías, prefiriendo las primera a las última.

The Corruption of the Good of Nature and Moral Action: The Realism of St. Thomas Aquinas

Después de examinar en la introducción la actual crisis sacramental y moral y su fundamento en el “optimismo de la salvación” y en el “optimismo moral”, este artículo considera la evaluación realista de la condición humana según santo Tomás de Aquino con el fin de comprender la relación entre la crisis sacramental y la crisis moral. Primero, reviso algunos elementos esenciales acerca de la doctrina sobre la justiciar original y el pecado original. En segundo lugar, estudio la herida de la naturaleza humana como un efecto del pecado original. Finalmente, expongo el cuádruple efecto de la herida de la naturaleza humana sobre la acción moral. A la luz de esta crisis, la explicación de Santo Tomás sobre la condición caída de la naturaleza humana es al mismo tiempo aterradora y realista. Si bien Santo Tomás afirma con contundencia que la raíz de la inclinación del hombre a la virtud como un bien de la naturaleza permanece, es igualmente realista con respecto a la fragilidad moral del hombre en su naturaleza caída como consecuencia del debilitamiento de la misma inclinación a la virtud.

Logical Positivism and Carnap’s Confirmability on the Meaningfulness of Religious Language

The characteristic claim of the group of thinkers who referred to themselves as “The Vienna Circle” and who formed the philosophical movement now known as “Logical Positivism” was their acceptance of the so-called verifiability principle. Put briefly, the verifiability principle is an empiricist criterion of meaning which says that only those statements that are verifiable by (i.e., logically deducible from) observational statements are cognitively meaningful. Statements that do not satisfy the verifiability principle were taken to be cognitively meaningless, statements that failed to describe any state of affairs.

Teaching as ministry, on the basis of considerations of Saint Thomas Aquinas

El documento enfatiza el hecho de que los actos de caridad sean intrínsecos a la naturaleza del proceso de educación y aprendizaje. El acto de la educación es una conexión única de la vida contemplativa y activa. El acto de la educación libera al hombre del mal que experimenta. Este mal –explica Santo Tomás– es la ignorancia, la falta de conocimiento y comprensión de la verdad. Toda persona tiene derecho a la educación, ya que es un bien natural y necesario, por la que mejora su vida personal.

El trabajo del maestro se presenta como una ocupación muy importante y responsable; la adquisición de conocimientos sobre la realidad y su transmisión

The presence of Aristotle in Saint Thomas Aquinas’ Treatise of temperance

Una introducción describe el significado de templanza en la filosofía de Platón, Aristóteles y la Stoa. Ambrosio la consideraba como virtud cardinal. Santo Tomás aclara su sentido al distinguir las partes integrales, subjetivas y potenciales. ¿Puede oponerse una virtud a las inclinaciones naturales? La templanza no nos aparta de los placeres conformes a la razón, concierne a los placeres del tacto que se siguen de las operaciones ordenadas a la conservación del individuo y de la especie. Son vicios contrarios a la templanza la intemperancia, la insensibilidad. Una parte integral es la vergüenza. Son partes subjetivas la abstinencia, el ayuno, la castidad y la pureza.

Por último, se mencionan las denominadas partes potenciales como la clemencia, estudiosidad y curiosidad.

Grace and Charity. Participation in the Divine Nature and Union with God: The Surpassing Contemporary Significance of Thomas Aquinas’s Doctrine of Divinization

In the early decades of the twenty-first century an observant spectator might perceive the striking ambiguity that haunts the self-image of late modern humanity in the Western Hemisphere. The rapidly accelerating progress of the scientific penetration of the natural world and the ensuing technological domination of the whole planet seem to have advanced humanity into a quasi-divine position, into a collective Demiurge. Sovereignty, once upon a time an exclusive attribute of divinity, seems now to fall to humanity collectively, and in rather far reaching specific ways to each individual human subject.

The Rational Credibility of a Literal Adam and Eve

Does God’s direct creation of Adam definitively answer the timeless question posed by Joseph Cardinal Ratzinger, prior to his illustrious reign as Pope Benedict XVI: “Is there something proper to human beings that ultimately can be explained only in theological terms? Or in the cold light of day, must humankind be relegated to the domain of the natural sciences?”

The Existence of Being and the Original Cognitive Acts

Since Rene Descartes developed his method for philosophical investigations, philosophers have tried to indicate an indubitable starting point in philosophy. That postulate was introduced in order to avoid the errors that appeared over the course of history in philosophical knowledge. Thus they searched for a point that would allow them formulate precisely cognitive operations or the object of investigations. The starting point was most often understood as the object of knowledge, or as the first cognitive act or way of apprehending the object that could be the condition for the right conduct of philosophical discourse. There is a fundamental point where the object of knowledge and the first cognitive act come in contact that determines all the subsequent stages in the philosophical explanation of the world. The cognitive relation that appears here is affected by the knowing subject who determines that moment. The knowing subject has an influence on the act of knowledge, both with respect to permissible sources of knowledge, and with respect to the organization of the process as such of knowledge. However, the formulation of the object of philosophical knowledge, which is performed in the context of a critical analysis of the process of knowledge, is affected by more than the subject’s cognitive possibilities.

The Role of Existential Judgments in Knowing the Existence of Beings

Philosophers did not always pay attention to knowledge of the existence of beings. This mainly resulted from the fact that there is a strict correlation between how being is understood and the conception of knowledge. If existence is not considered as a constitutive fact of being, then it is not strange that one does not pay more attention to it in explaining knowledge, and conversely, the recognition of existence as a fundamental element of the structure of being cannot be not translated into a fundamental role in knowledge. The close connection of knowledge with the structure of being indicates that the explanation of cognitive acts that apprehend existence requires many systemic analyses. However, such explanations usually have not enough a systemic character, since they most often concentrate on describing and explaining cognitive acts alone, but do not sufficiently emphasize the reasons for knowledge on the side of the subject and on the side of the object. In the twentieth century the Polish Dominican Father M. A. Krąpiec made an attempt to grasp these problems in a complementary way. He was inspired by the thought of St. Thomas Aquinas and formulated an original explanation of the knowledge of the existence of beings. At the same time he indicated the basic role of this act in all metaphysical knowledge and made cognitive realism dependent on this act.

From Ta Metá Ta Physika to Metaphysics

After Aristotle’s death only his immediate successor Theophrastus raised questions that would later be called metaphysical.1 In the extant fragments of Theophrastus’ work we do not find talk of being as being, and the metaphysical problematic is primarily the theological problematic, because it is concerned with knowing the first principles, and these principles are divine.2 When in turn Theophrastus died, the great scientific legacy of Aristotle (called the esoteric writings) vanished, and with them the books devoted to first philosophy perished. In the Lyceum they were no longer concerned with being as being or with the first principles.

Toward a Postmodern Recovery of “Person”

In his encyclical letter on Faith and Reason, the late Pope John Paul II pointed out that the “delicate question” of what means “postmodernity” for philosophy requires that we start with a clear understanding of what defines philosophical modernity.1 And in philosophy, “modernity” means the “turn to the subject”, especially as came to be thematized under the moniker “epistemology”, or “theory of knowledge”, especially as the Rationalism and Empiricism of early modern philosophy came to be synthesized and systematized in the work of Immanuel Kant.

From Existence to Essence: Re-gaining the Aristotelian-Thomistic Doctrine in Front of Modern problem

The traditional doctrine about existence and essence has become problematic in modern philosophies because they use still the two terms but no longer in their original meanings, by neglect of their sources. The result is a separation of existence and essence or even an opposition between them. By this the relationship of both terms and finally the meaning of essence itself becomes problematic. In the following, firstly, I would like to recall some of the modern problems regarding existence and essence in order to resolve them, then, from the perspective of the traditional doctrine of existence and essence in Aristotle and Thomas Aquinas in whom the two terms are not opposite but complementary.